Moeten ondernemers altijd bereikbaar zijn?

Date: november 21, 2012 Author: Sales Category: Geen categorie Comments: 0

Van bedrijven en ondernemers verwacht je als klant dat zij altijd bereikbaar moeten zijn. Maar betekent dat automatisch dat je als ondernemer dan ook altijd bereikbaar moet zijn?

Altijd bereikbaar? Ten koste van...

Als ondernemer moet je je kunnen focussen. Op het gesprek met je klant, op de offerte waar je druk mee bezig bent of gewoon het daadwerkelijke werk waarvoor je wordt betaald. Een telefoontje tussendoor zorgt dan voor ruis, afleiding en haalt je uit de flow.

En je e-mail of social media dan?

Mail of social media zijn eigenlijk nog ergere concentratiekillers dan telefoon. Je denkt dat mailtje beantwoord je wel even tussendoor. Maar daar komt weer een reactie op en als snel ben je zo weer een half uur verder.

Wat dan wel?

Het beste is natuurlijke het inplannen van vaste tijdstippen waarop je de telefoon of mail beantwoordt. Dat zelfde geldt het updaten van je social media. Structuur, discipline en planning zijn daarbij de toverwoorden.

Maar mijn klanten willen wel dat ik bereikbaar ben

Dat horen wij vaker. En daarom worden wij ook steeds meer ingeschakeld. Niet alleen door de middelgrote bedrijven ter vervanging van hun secretaresse maar ook door kleinere bedrijven en ZZP'ers.

Geef een reactie